ساماندهی اصناف با کتاب قانون نظام صنفی مصوب 1392 و آیین‌نامه‌های اجرایی

کتاب قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌‌ نامه‌ های اجرایی

در دنیای امروز، فعالیت‌های صنفی نقشی حیاتی در اقتصاد هر کشور ایفا می‌کنند. در ایران نیز اصناف و تشکل‌های صنفی از دیرباز در چرخه اقتصادی کشور حضوری پررنگ داشته‌اند و وظایف مهمی را بر عهده دارند. برای ساماندهی و نظم‌بخشی به این فعالیت‌ها، قوانین و مقرراتی تحت عنوان “قانون نظام صنفی” به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی آن تدوین شده است. جناب آقای محسن طاقدار، کتاب قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌‌ نامه‌ های اجرایی را با هدف آشنایی متقاضیان ایجاد فعالیت صنفی و همچنین افراد صنفی با این مجموعه قوانین و مقررات گردآوری کرده است. بدیهی است هر چه شناخت و آگاهی به این قوانین و مقررات بیشتر باشد، فعالان صنفی می‌توانند رفتارهای مناسب‌تری را در راستای کسب و کار خود و همچنین توجه به حقوق خود و دیگران در پیش بگیرند.

قانون نظام صنفی در گذر زمان

در اوایل دهه ۱۳۵۰، اولین قانون نظام صنفی در ایران به منظور ساماندهی و سازمان‌دهی فعالیت‌های صنفی به تصویب رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با انحلال اتاق اصناف، کمیته‌های امور صنفی مسئولیت این بخش را در سراسر کشور عهده‌دار شدند. در سال ۱۳۵۹ شورای مرکزی اصناف شکل گرفت. در نهایت در سال ۱۳۶۱ کلیه وظایف امور صنفی از کمیته‌های امور صنفی به اتحادیه‌های صنفی منتقل شد. از آن زمان تاکنون، قانون نظام صنفی تقریباً هر ده سال یکبار مورد بازنگری و اصلاح قرار میگیرد تا با شرایط و نیازهای روز جامعه تطبیق یابد.

کتاب قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌‌ نامه‌ های اجرایی به عنوان مهم‌ترین اسناد حقوقی مرتبط با فعالیت‌های صنفی در ایران، چارچوب‌های قانونی را برای صدور پروانه کسب، تشکیل و فعالیت اتحادیه‌ها، برگزاری انتخابات و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی ارائه می‌کنند. اسنادی که در طول سالیان اخیر با هدف به‌روزرسانی و ارتقای کارایی نظام صنفی، بارها مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته‌اند.

اهمیت آشنایی با قانون نظام صنفی در کتاب قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌‌ نامه‌ های اجرایی

آشنایی با قانون نظام صنفی برای تمامی فعالان صنفی ضروری است. این قانون به طور شفاف وظایف و تکالیف اصناف، نحوه صدور پروانه کسب، شرایط فعالیت‌های صنفی، نحوه رسیدگی به تخلفات صنفی و سایر موارد مرتبط را مشخص میکند. دانستن این موارد به فعالان صنفی کمک می‌کند تا ضمن انجام فعالیت‌های خود در چارچوب قانون، از حقوق خود نیز آگاه باشند. در صورت بروز مشکل، بتوانند به مراجع قانونی مراجعه کنند. کتاب حاضر منبعی جامع و قابل اعتماد برای آشنایی با قوانین نظام صنفی است. مولف با زبانی ساده و روان، مطالب مربوط به قانون نظام صنفی و آیین‌نامه‌های اجرایی آن را به خوانندگان ارائه می‌دهد. این کتاب راهنمای مناسبی برای متقاضیان ایجاد فعالیت صنفی و همچنین افراد صنفی جهت آشنایی با حقوق و تکالیف خود است. همچنین در این کتاب‌، پاسخ به سوالات متداول در خصوص این قانون را خواهید یافت.

با مطالعه کتاب قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌‌ نامه‌ های اجرایی اثر محسن طاقدار نویسندهکتاب رانندگی تدافعی، فعالان صنفی می‌توانند به درک صحیحی از حقوق و تکالیف خود دست پیدا کنند. ضمن اینکه فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون انجام دهند.

مشخصات کتاب قانون نظام صنفی مصوب 1392 و آیین‌نامه‌های اجرایی

عنوانقانون نظام صنفی مصوب 1392 و آیین نامه های اجرایی
مؤلفمحسن طاقدار
ناشرهنگام (وابسته به موسسه فرامهر هنگام) (هنگام)
زبانفارسی
رده‌بندی دیویی346.550652
سال چاپ139۴
نوبت چاپ1
تیراژ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات۲۱۴
قطع و نوع جلدوزیری (شومیز)
شابک ۱۰ رقمی600956672X
شابک ۱۳ رقمی9786009566723
اشتراک گذاری

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

بازگشت به بالا