کتاب رانندگی تدافعی از محسن طاق دار به چاپ رسید!

کتاب رانندگی تدافعی از محسن طاق دار

اغلب ما خود را راننده‌ای ماهر می‌دانیم و پشت فرمان احساس امنیت و اطمینان می‌کنیم. اما این احساس امنیت همیشه تضمین‌کننده‌ سفری بی‌دغدغه نیست. جاده‌ها همواره خطرات بالقوه‌ای را در خود نهفته دارند. بدون شک عبور و مرور وسایل نقلیه در جاده‌ها به دور از وقوع حوادث و تصادفات رانندگی نخواهد بود. شناخت و ارزیابی رانندگی تدافعی، جهت جلوگیری و پشگیری از این دست حوادث بسیار حائز اهمیت است.  این مفهوم در واقع به عنوان مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و مهارت‌ها، نقش کلیدی در پیشگیری از حوادث رانندگی ایفا می‌کند. کتاب “رانندگی تدافعی” اثر محسن طاق دار، نویسنده کتاب قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۹۲ و آیین‌نامه‌های اجرایی، با هدف ارتقای مهارت‌های رانندگی و تضمین ایمنی شما در جاده‌ها نگاشته شده است. این کتاب 12 فصلی، راهنمای کامل و جامعی برای تبدیل شدن به راننده‌ای ماهر و مسئول است.

در این کتاب، با اصول و قواعد رانندگی تدافعی آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید چگونه در شرایط مختلف رانندگی، با پیش‌بینی خطرات احتمالی، واکنش‌های مناسب و به‌موقع از خود بروز دهید. مطالعه‌ این کتاب، به شما کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتری در جاده‌ها رانندگی کنید و از خطرات احتمالی پیشگیری نمایید.

رانندگی تدافعی، مهارتی که جان شما را نجات می‌دهد!

در جاده‌ها، خطرات پنهان در کمین رانندگان هستند و هر لحظه امکان وقوع حادثه‌ای ناگوار وجود دارد. رانندگی تدافعی (Defensive driving)، به عنوان روشی آگاهانه و پیشگیرانه، به رانندگان کمک می‌کند تا با شناسایی و پیش‌بینی خطرات احتمالی، از بروز تصادفات رانندگی جلوگیری کنند. این روش، که به عنوان یک قاعده و روش رانندگی با سلامت شناخته می‌شود، از ویژگی‌های رانندگان حرفه‌ای است و به آنها در مواجهه با رانندگان بی‌احتیاط و شرایط ناگهانی یاری می‌رساند. این سبک از رانندگی به رانندگان می‌آموزد که با درک شرایط و اوضاع مختلف رانندگی، اقدامات پیشگیرانه منطقی را برای جلوگیری از سوانح و حوادث رانندگی، چه از جانب خود و چه از طرف دیگران، انجام دهند.

آموزش و رعایت رانندگی تدافعی، برای همه رانندگان، به ویژه رانندگان وسایل نقلیه عمومی که جان و مال مسافران را در دست دارند، از اهمیتی حیاتی برخوردار است. این روش، فراتر از قوانین جاده و مکانیک‌های اساسی تکنیک‌های رانندگی، به رانندگان می‌آموزد که چگونه با هوشیاری و تمرکز کامل، رانندگی کنند، فاصله ایمن با خودروهای دیگر را حفظ نمایند، پیشاپیش خطرات احتمالی را پیش‌بینی کنند، از آینه‌ها به طور مرتب استفاده کنند، در شرایط مختلف آب و هوایی و ترافیکی به طور ایمن رانندگی کنند، برای رانندگی در مسافت‌های طولانی آمادگی داشته باشند، از بروز رفتارهای پرخطر مانند رانندگی با عجله، تغییر مسیرهای غیرضروری و خواب آلودگی در حین رانندگی پرهیز کنند و در نهایت، با ارتقای مهارت‌های رانندگی خود، نه تنها از بروز حوادث ناگوار برای خود جلوگیری کنند، بلکه به حفظ سلامت و امنیت سایر رانندگان و عابران پیاده نیز کمک کنند.

کتاب “رانندگی تدافعی” اثر محسن طاق دار، با ارائه راهنمایی جامع و کاربردی در این زمینه، منبعی ارزشمند برای همه رانندگانی است که به دنبال ارتقای مهارت‌ها و تضمین ایمنی خود در جاده‌ها هستند.

در کتاب رانندگی تدافعی چه می‌آموزید؟

همانطور که گفتیم کتاب رانندگی تدافعی، مشتمل بر ۱۲ فصل است. در هر فصل از کتاب، به طور جامع و تخصصی با یکی از جنبه‌های کلیدی رانندگی ایمن آشنا خواهید شد.

آشنایی با رانندگی تدافعی و اصول آن:

در فصل اول، مفهوم رانندگی تدافعی به طور کامل تشریح می‌شود و اصول اساسی آن برای رانندگی ایمن و بدون حادثه را آموزش میبینید.

رانندگی در شرایط مختلف:

فصل دوم و سوم به قوانین و شیوه رانندگی در شرایط معمولی و خاص می‌پردازد. شما با چگونگی رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی، ترافیک‌های سنگین، رانندگی در شب و … آشنا خواهید شد.

انواع خطرات رانندگی در کتاب رانندگی تدافعی:

فصل چهارم به شناسایی و معرفی انواع خطرات رانندگی می‌پردازد. شما با خطرات ناشی از سرعت بالا، سبقت غیرمجاز، خستگی، رانندگی در حالت مستی و … آشنا خواهید شد و آموزش میبینید که چگونه از بروز این خطرات پیشگیری کنید.

رانندگی تحت تاثیر عوامل مختلف:

در فصل پنجم، رانندگی تحت تاثیر داروها، الکل، خستگی و … مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما با عوارض این عوامل بر رانندگی و راهکارهای رانندگی ایمن در این شرایط آشنا خواهید شد.

اشتراک‌گذاری جاده با دیگران:

فصل ششم به اهمیت اشتراک‌گذاری جاده با سایر رانندگان، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران می‌پردازد. شما با قوانین مربوط به سبقت، تغییر مسیر، حق تقدم و … آشنا خواهید شد و آموزش میبینید که چگونه با احترام و صبر رانندگی کنید.

آموزش رانندگی به رانندگان جدید:

این فصل از کتاب رانندگی تدافعی به طور خاص به آموزش رانندگی تدافعی به رانندگان جدید می‌پردازد و مهارت‌های لازم برای رانندگی ایمن در شرایط مختلف را به آنها می‌آموزد. در این فصل همچنین به نیازهای ویژه رانندگان مسن، مانند تغییرات بینایی و شنوایی، زمان واکنش کندتر و محدودیت‌های حرکتی، توجه می‌شود. در نهایت راهکارهایی برای رانندگی ایمن در این شرایط ارائه می‌شود.

ایمنی خودرو در کتاب رانندگی تدافعی:

فصل هشتم به بررسی ایمنی خودرو و نقش آن در رانندگی ایمن می‌پردازد. شما با اجزای مختلف خودرو که بر ایمنی آن تاثیر می‌گذارند، مانند ترمزها، فرمان، چراغ‌ها و … آشنا خواهید شد و آموزش میبینید که چگونه از سلامت و عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید.

محافظت از خودرو و خود:

فصل نهم به راهکارهای محافظت از خودرو و خود در برابر خطرات رانندگی می‌پردازد. شما با انواع اقدامات پیشگیرانه و تدابیر امنیتی آشنا خواهید شد و آموزش میبینید که در صورت بروز حادثه چگونه از خود و خودرویتان محافظت کنید.

فوریت‌های امداد در رانندگی:

در فصل دهم از کتاب، با فوریت‌های امداد در حوادث رانندگی آشنا خواهید شد. شما با اقدامات اولیه در زمان تصادف، کمک‌های اولیه به مصدومان و نحوه تماس با اورژانس آشنا خواهید شد.

قوانین رانندگی در سایر کشورها در کتاب رانندگی تدافعی

فصل یازدهم کتاب رانندگی تدافعی به آشنایی با قوانین و مقررات رانندگی در برخی کشورها می‌پردازد. این اطلاعات می‌تواند برای رانندگانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند مفید باشد.

پیوست:

در فصل دوازدهم، پیوست‌هایی شامل آزمون‌های روانشناختی رانندگان، استانداردهای مرتبط با لاستیک خودرو و … گنجانده شده است.

چرا رانندگی تدافعی مهم است؟

  • کاهش تصادفات: رانندگی تدافعی با آموزش مهارت‌های پیشگیری از تصادف و رانندگی ایمن، نقش موثری در کاهش چشمگیر تصادفات رانندگی دارد.
  • حفظ جان و سلامت: رانندگی تدافعی با ارتقای ایمنی رانندگی، جان و سلامت شما، سرنشینان و سایر رانندگان را در جاده‌ها حفظ می‌کند.
  • کاهش هزینه‌ها: رانندگی تدافعی با کاهش تصادفات، به طور قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به خسارات مالی، جراحت و درمان و … صرفه‌جویی می‌کند.

کتاب رانندگی تدافعی را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

  • همه رانندگان: این کتاب برای تمام رانندگان، چه رانندگان با سابقه و چه رانندگان جدید، مفید و ضروری است.
  • افراد در معرض خطر: این کتاب به ویژه برای رانندگانی که در معرض خطرات بیشتری مانند رانندگان جوان، رانندگان اتوبوس و کامیون و …  توصیه می‌شود.
  • افراد جویای ارتقای مهارت‌های رانندگی: اگر به دنبال ارتقای مهارت‌های رانندگی خود و رانندگی ایمن و بدون حادثه هستید، این کتاب را مطالعه کنید.

مشخصات کتاب رانندگی تدافعی از محسن طاق دار

عنوانرانندگی تدافعی
نویسندهمحسن طاق دار
ناشرچاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
موضوعروانشناسی و علوم تربیتی
شابک978-622-374-051-0
تعداد صفحات164
قطع کتابوزیری
سال چاپ1403
نوبت چاپ1
داور و ویراستار علمیداود چراغی
ویراستار ادبی و صفحه آرامحبوبه آقا حسینی
طراح جلدپاشا دارابی
چاپ اولبهار 1403
تیراژ300 نسخه
لیتوگرافی، چاپ و صحافیشرکت چاپ و نشر بازرگانی
اشتراک گذاری

1 نظر

  1. 6 تیر 1403 در 1:23 ب.ظ
    مجتبی چراغعلی

    خداوند به کسانیکه در جهت ارتقاء زندگی دیگران و جامعه هستند سلامتی و صبر عنایت بفرماید.
    الهی آمین

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

بازگشت به بالا